- 2db S7000 pult
- 2db DM0 MixRack
- 4db DX168 Stagebox
- DT168 Dante Stagebox
Számunkra minden projekt izgalmas és kihívásokkal teli.
Büszkék vagyunk rá, hogy értéket teremtünk a hazai broadcast szakmában.
A Steenbeck 16 mm-es 01-sorozatú síkágyas filmvágó asztalok a 00-as sorozat utódjai 1979 óta.
Azóta a típusszámok változatlanok maradtak, azonban rengeteg technikai frissítés történt.
Sok ember már évtizedek óta foglalkozik filmvágással és utómunkával, a 01-sorozatú asztalok életük részévé váltak.
Ma a Steenbeck 01-sorozatot világszerte főleg archív filmek feldolgozására használják.
„A Zalaegerszegi Televízió és Rádió Kft 2 lépésben, 41 millió Ft-os fejlesztést hajtott végre részben önerőből, más részben pályázati forrásból. 2017-ben kezdtük az egyeztetést a Rexfilmmel, akikkel már közel 20 éves a kapcsolatunk. Első körben egy teljes rendszertechnikai újratervezést hajtottunk végre, ami 2018. augusztusában alig 4 nap alatt valósult meg, alig 50 perces adáskimaradással összesen. Erre a tervre épült az akkor már folyamatban lévő pályázatos fejlesztés, ez 2020 nyár végére sikerült befejezni. A Rexfilm által megvalósított fejlesztés azóta folyamatosan üzemel, hibátlanul.”
Miklós András
Stúdióvezető
Media Asset Management rendszer upgrade-je és integrálása Archiware archiváló rendszerrel
rendszer kiépítés és integrálás a Vizrt alapú Virtuális Stúdió, illetve realtime feliratozó rendszerekhez
9m-es vevő antenna mozgatás vezérlésének felújítása, cseréje
A Viz World lehetővé teszi a gyártók, újságírók és üzemeltetők számára, hogy térképeket és földrajzi információkat illesszenek be a Vizrt bármely grafikus sablonjába. A térképeket a Vizrt összes újságírói beléptető rendszere támogatja, például a Viz Pilot Edge, a Viz Pilot News, a Viz Multiplay és mások. A felhasználók automatikusan megváltoztathatják a térkép helyét, animált 3D objektumokat és címkéket adhatnak hozzá, utcai és közlekedési információkat mutathatnak, igény szerinti műholdas képeket jeleníthetnek meg, földrajzi helymeghatározókat hozhatnak létre, és teljesen animált valós idejű 3D márkájú térképeket tervezhetnek.A Viz World térképei bármilyen élő produkció részét képezhetik, a napi hírektől kezdve a virtuális készletekig és a kibővített valóság prezentációkig.
Régi intercom rendszer cseréje új IP/AES67 alapú Riedel megoldása
Több képernyős broadcast grafikai rendszer upgrade
Sony PXW-X500, Sachtler 18 és kiegészítői
Sony PXW-X320 kamerák kiegészítőikkel
Sony Venice 6K full frame film kamera
A gyártási workflowba illeszkedő, több protokollon elérhető, jól skálázható redundáns Quantum háttértár rendszer
4G-s mobil hálózaton működő televíziós jelátviteli eszköz
A nézők minél magasabb szintű kiszolgálását, valamint a kor technológiai igényeit szem előtt tartva, az MTVA szeretett volna egy olyan rendszert, amellyel – kihasználva az AR technológia nyújtotta lehetőségeket – tetszőleges grafikai objektumokkal színesíthetik egy adott stúdió hátterét (vagy éppen előterét) – mindezt természetesen realtime rendereléssel.
A grafikai objektumok valós időben történő renderelését lehetővé tevő technológia egy része a meglévő Vizrt rendszernek köszönhetően már rendelkezésre állt, így az elképzelések megvalósítására grafikai oldalról továbbra is a Vizrt megoldásait választottuk.
Egy kellően átgondolt, virtuális grafikai megoldásokat is alkalmazó rendszer megépítéséhez azonban nem elégendő a legjobb valós idejű render engine, kellett keresnünk egy megfelelő tracking rendszert is. Ennek kiválasztása, valamint az adott grafikai környezethez történő integrálása igazi kihívást jelentett. Választásunk végül a horvát Stype-ra esett, akik kiváló minőségű és ár/érték arányú eszközöket biztosítanak mind mechanikai, mind optikai (IR) tracking rendszerek esetén.
Az eszközök tehát megvoltak, következett a megvalósítás. Nehezítette a helyzetet, hogy a stúdióban több kamera valós idejű mozgását kellett lekövetni, valamint a stúdió kihasználtságából adódó körülmény: a helyszínen csak éjféltől lehetett dolgozni. Munka közben ügyelni kellett arra, hogy egy élő produkciós környezetben tevékenykedünk, és reggel ötre mindent úgy kellett hagyni, hogy zavartalanul indulhasson a napi adásmenet.
A projekt sikerének egyik kulcsa az volt, hogy a valós időben renderelt broadcast grafikai rendszerek területén a Rexfilm Kft. közel húsz éves múlttal, és az országban talán a legnagyobb szakmai tapasztalattal rendelkezik. A másik jelentős pont az volt, hogy mind a megrendelő, mind a gyártók részéről maximális támogatást kaptunk a projekt minden fázisában – a tervezéstől kezdődően egészen a megvalósítás utolsó pillanatáig.
Végül aztán képernyőre kerültek az elképzelések, és mindannyian örömmel vettük tudomásul, hogy a projekt fogadtatása mind megrendelői, mind nézői oldalról kifejezetten pozitív volt. A legtöbb visszajelzést és gratulációt az a sportműsor kapta, melynek keretében a világbajnok F1 autó begurult az MTVA stúdiójába – természetesen csak virtuálisan. Ez a produkció nemzetközi szinten is bárhol megállja a helyét. Ehhez azonban már nem volt elegendő maga a technológia, kreatív oldalról is rengeteg munkát jelentett, de nyugodtan mondhatjuk: megérte.
A projekt megvalósítása során ezekből az eszközökből építkeztünk:
A projekt végezetével sor került az oktatásra, a rendszer támogatását pedig azóta is folyamatosan végezzük.
Új rack helyiség kiépítése és a rendszer kábelezésének komplett átalakítása
Sportesemények elemzését, broadcast alapú megjelenítését kiszolgáló grafikai környezet megvalósítása
Emelt szintű műszaki rendelkezésre állás és rendszerfelügyelet a rendezvény időtartama alatt
Az Antenna Hungária jelenleg Magyarország piacvezető műsorgyártója, flottájába 12 db teljes mértékben magyar tervezésű és gyártású, HD és 4K ready közvetítőkocsi tartozik. Büszkén említjük meg referenciáink között, hogy az autók átépítését (OB9, OB10), valamint egyes kocsik esetében (OB1, OB5, OB6, OB7, OB11) a komplett installációt mi végeztük.
Az Antenna Hungáriától 2016-ban kaptuk az első megkeresést OB1 közvetítőkocsijuk HD-sítésére. A műsorgyártó “broadcast szolgáltatásának” elindulása után és a FINA – úszó világbajnokság magyarországi megrendezésének kapcsán merült fel az igény 7 db közvetítőkocsi felépítésére, melyre nagyjából 7 hónapunk volt. A legnagyobb kihívást az idő és az eszközmennyiség jelentette, cégünk életében és az egész piacot tekintve újdonságnak számított egy ekkora volumenű projekt ilyen rövid idő alatti kivitelezése.
Mennyiségi adatok installált anyagok bemutatására
Részletesebb műszaki információk a közvetítőautókról és az Antenna Hungária tevékenységéről megtalálhatóak a cég oldalán: https://ahproduction.hu/
Felvételek meta-adatokkal támogatott archiválását és visszakeresését lehetővé tevő robotizált szalagos tárolórendszer
2016 őszétől az RTL Klub egy teljesen megújult stúdióban készíti több műsorát, közöttük a Híradót és a Fókuszt is. Az átépítéskor igényként merült fel, hogy alkalmazásra kerüljenek a kor lehetőségei adta legmagasabb szintű technológiai megoldások, illetve az azoknak megfelelő kreatív és vizuális elemek is.
Ennek megfelelően, Európában másodikként egy olyan broadcast technológiai megoldás került megvalósításra, amelyben egy, az autóiparban használatos ipari robotkar-rendszert, a francia AR+ cég ARCAM megoldását használtuk kameramozgató eszközként. Mivel a robotkar a stúdió méreteihez képest önmagában viszonylag kis területet képes átfogni, azt egy több méter hosszú sínre illesztettük – ezzel is biztosítva a nagyobb mozgásteret.
A hab a tortán pedig az volt, hogy – a stúdiótér maximális kihasználása érdekében – mindezt egy rendkívül stabil váz szerkezeten függesztve helyeztük el. A robotkar beépítésében a Rexfilm mérnökei aktívan részt vettek, aminek természetesen előfeltétele volt egy, a gyártónál elvégzett tréning is.
Mindennek eredményeként teljesen újszerű kameramozgások használata vált lehetővé, ráadásul, a rendszer programozhatóságának és vezérlésének köszönhetően ezek a kameramozgások gépi pontossággal tetszőlegesen alakíthatók és ismételhetők. Bizonyos feladatok standardizált elvégzése érdekében bevezetésre került egy stúdió automatizálási rendszer, a Vizrt Mosart megoldása is.
A magas szintű technológiai megoldások alkalmazása mellett vizuális újítások lehetőségét is lehetővé tettük: Magyarországon elsőként vált lehetővé kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) elemek használata a képernyőn, melynek eredményeként háromdimenziós grafikai elemek helyezhetők el a stúdiótérben.
Ezen felül beépítésre került két nagy kiterjedésű Unilumin LED fal, illetve egy Vizrt valós idejű grafikai renderelésre épülő „virtuális ablak” is. Ez utóbbinak lényege, hogy a műsorvezető mögött lévő virtuális képi tartalom a kamera mozgásának megfelelően változik, így olyan érzésünk van, mintha egy ablak előtt mozogva látnánk az adott képet. A projekt a hír stúdió teljes megújulásával járt együtt.
A projekt megvalósítása során az alábbi eszközöket használtuk:
az ideiglenes Bartók stúdió eszközeinek szállítása, installációja, oktatása, próbaüzeme, a végleges Bartók stúdió eszközeinek ( mátrix és keverő-rendszer) szállítása
Komplett stúdiótechnika rendszer bővítése
Riedel intercom rendszer
Triax kábelrendszer kiépítése a Millenáris területén külső produkciókhoz
Sokcsatornás adáslebonyolító rendszer bővítése és költözése
Philips Telecine Shadow filmátíró és DaVinci fényelő szállítása, üzembe helyezése és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtása, valamint megelőző karbantartás és eseti hibaelhárítás biztosítása.
Budapesti Atlétika EB-hez „Technikai központ” és „Programlebonyolító központ” tervezése, berendezéseinek szállítása, üzembehelyezése, valamint berendezéskölcsönzés