Profi operatőrök hasonlították össze a filmes körökben leginkább használatos kamerákat

Május utolsó péntekén lelkes kis csapat gyűlt össze a Filmer budapesti stúdiójában, a Vass Gergely operatőr és Kőváry Tamás rendező-operatőr közös szervezésében megrendezett „Nagy Kamera Teszt“-en, amelyre 8 év óta először került sor Magyarországon.

Természetesen mi is ott voltunk, és a következő kamerákat hoztuk magunkkal: Sony Venice, Sony FS7M2, Sony A7S2.

A fentiek mellett a következő kamerák vettek még részt a tesztben: ARRI Alexa; RED Epic W, Blackmagicdesign Ursa Mini, Phantom, Panasonic GH5, Canon C300, Sony A6500, Gopro 6, DJI Inspire2 X7

A reggeli kávé után Vass Gergely operatőr nyitotta meg az eseményt. Visszaemlékezésében elmondta, hogy utoljára még filmművészetis diákként, az akkori csúcs digitális kamerákat hasonlították össze: 35mm-es filmre, Arri D21-re, RED ONE-ra és Sony EX1-re forgattak. Hasonlóan komoly szakmai tesztre azóta nem került sor.

A Filmer stúdiójában három különböző set-et állítottak fel. A forgatásoknál is gyakran tapasztalt általános szituációként mindegyik set-ben megjelent a háttérben egy csúcsfény, azaz egy erős fényforrás.

Vass Gergely operatőr
Vass Gergely operatőr

„Az alap set-ben, azaz az első helyszínen három expozíció fog készülni: egy alap expozíció, egy három blendés alexpó, és egy három blendés túlexpó. Normál forgatási körülmények között bármikor előállhat az a helyzet, hogy egy jelenetet már három napja forgatunk, miközben változnak a fények, fényarányok. Hogy lehet ezeket utómunkában korrigálni, hol van a technikai limit? Erre is keressük a választ. A mai tesztnél nem arra törekszünk, hogy szép képeket rögzítsünk, hanem arra, hogy minél inkább extrém körülmények közé tegyük a szenzorokat.” – tette hozzá Vass Gergely.

Az első helyszínen egy modell segítségével klasszikus bőrtónus, színfeldolgozás, alexpó, túlexpó és átfogás tesztet végeztek, amely során azt vizsgálták, hogy a különböző szenzorok hogyan látják és érzékelik az emberi bőrön természetes módon megjelenő pírt, pórusokat, a bőr dinamikáját. Az utómunkálatok során arra is szeretnének választ kapni, hogyan lehet a színeket kikulcsolni, milyen színmélysége van a különböző chipeknek, valamint a colorist és az operatőr hogyan tud dolgozni a színek fedettségével, tónusával, vagy magával a színnel. Rolling Shutter-t és beverést is néztek, bizonyos kameráknál többféle kamerabeállításokkal.

A második helyszínen egy low light set-et állítottak fel, kétféle világítási konstrukcióval: egy klasszikus mécses világítással, valamint egy háttérben megjelenő dimmerelt régi Edison izzóval. A teszt során egy fényváltást szimuláltak, amikor is a modell elfújja a mécseseket, és bekapcsol egy kékes derengés. Ebben a szituációban különböző ISO értékeket is vizsgáltak, megnézték az átfogást, valamint, hogy a különböző szenzorokat meddig lehet megfeszíteni, és mi az a szemcse szint, ami technikailag még elfogadható.

A harmadik helyszínen slow motion szituációt állítottak elő, amelyet a gravitációra bíztak: egy marék dió és mogyoró zuhanását és visszapattanását vették fel. Kevert világítást állítottak elő és arra voltak kíváncsiak, hogy melyik kamera szenzora lesz minderre érzékenyebb. Fontos megjegyezni, hogy mivel nem optikákat teszteltek, ezért mindegyik felvételhez ugyanazt a Zeiss CP2-es optikát használták.

Kőváry Tamással, a Filmer ügyvezetőjével az esemény apropójáról beszélgettünk.

Rexfilm: A mai tesztnek a Filmer stúdiója ad otthon. Miért itt és miért pont most?

Kőváry Tamás: Először is szükségünk volt egy nagy helyiségre, ahol három helyszínt tudunk berendezni. A kameráknak három olyan feladatot állítottunk, amelyekkel meg tudjuk őket izzasztani.

A mai napot nyugodtan
lehet úgy nevezni, hogy ez
egy kamera torna.

Nem optikákat tesztelünk, hanem kamerákat, kamera rendszereket és szenzorokat. A tesztelés során megpróbálunk elmenni velük a végletekig, ugyanis a különböző torzulások ekkor jönnek ki. A mostanában használatos kamerákat válogattuk össze: a GoPro Hero6-tól kezdve a Sony Venice-ig összesen 13 kamera van ma itt. Az első helyszínen egy normál kamera tesztet végzünk. A második egy low light helyszín, amely nagyon gyakori például a dokumentum filmes forgatási helyszíneken, ahol nincs idő arra, hogy világítsunk. A harmadik, slow motion helyszínen 120 frame-t lőttünk be lassításra, ugyanis alapesetben ezt már minden kamra tudja, tehát össze tudjuk hasonlítani őket egymással.

Rexfilm: Hogyan lehet egy RED kamerát összehasonlítani például egy GoPro-val?

K.T.: A válasz nagyon egyszerű. Vannak olyan forgatási szituációk, ahová nem lehet egy RED kamerát behelyezni, mert nincs rá elegendő hely. Hiába forgattál előtte mindent RED-del, ha pici a hely és szükséged van az adott képre, akkor azt csak egy GoPro-val lehet megoldani. Ezért szükséges, hogy ezt a kamera típust is teszteljük most, és választ kapjuk arra, meddig lehet elmenni az adott kamerákkal, adott körülmények között, és mire használhatjuk azokat.

Rexfilm: Mi lesz a mai nap konklúziója és mikorra várható a tesztek kiértékelése?

K.T.: A mai napon felvesszük és elvégezzük a teszteket, ezután következik a fényelés és az utómunkálatok. A kiértékelés és annak prezentációja nagyjából 2-3 hét múlva várható.Ennek során mindegyik tesztelt kameránál kimutatjuk, hogy milyen esetekben és milyen körülmények között lehet és javasolt az adott kamerát használni, támpontokat tudunk majd adni, hogy milyen minőségben dolgoznak, és egyazon körülmények között, ugyanazzal az optikával hogyan teljesítenek. A teszteket, az utómunkálatokat és a kiértékelést tapasztalt filmes operatőrök és coloristek végzik.

Köszönjük a szervezőknek, hogy mi is jelen lehettünk a számunkra is sok tanulsággal és izgalommal járó teszten! Várjuk a végeredményt, amelyről természetesen mi is beszámolunk!

(Sárközi Szabina)

Önnek ajánljuk

Összes cikk