avagy jöttünk, láttunk, visszamennénk

Az idei IBC (ami a Rexfilm életében a huszonnegyedik volt) egetrengető újdonságot nem mutatott. Ismét érezhető a piacon egy kis várakozás, útkeresés. Az elmúlt években az IP volt a varázsszó: a gyártók sorra mutatták be a szabványosítás különböző fázisainak megfelelő eszközeiket, rendszereiket. Az AIMS is adott ennek egy lendületet, amihez nagyon rövid idő alatt rengeteg gyártó csatlakozott, de a sok IP szabvány között viszonylag még mindig nehéz eligazodni.

Már az NAB-n is, az IBC-n pedig kifejezetten érezhető volt, hogy a gyártók azt mondják: “Mi kész vagyunk, komplett IP rendszereink és megoldásaink vannak, megfelelünk minden szabványnak (a jövőbelieknek is). Kedves vevő, mondd meg, mit szeretnél?”. A vevők pedig azt mondják: “Miért nem jönnek már ki a gyártók azokkal a rendszerekkel, amik valóban az SDI utáni világot hozzák el? Miért nem mutatják egyértelműen az irányt?

A 12G valamivel még színesebbé tette a képet, hisz gond nélkül továbbít 4K-s jelet hagyományosnak tűnő réz kábelezésen, ami pl. IP esetén 10G hálózaton csak tömörítve (vagy több kábelen) lehetséges.

Érdekes mondat hangzott el egy Lawo előadáson: nem szeretik használni a szakma által annyira kedvelt COTS (Commercial-Off-the-Shelf) kifejezést, mert a broadcast infrastruktúrákhoz szükséges IT eszközök egyáltalán nem költséghatékony, polcról leemelhető eszközök, hanem méregdrága csúcskategóriás switchek, routerek.

Lássuk a Rexfilm legfontosabb partnereit, ki mivel jelent meg idén Amszterdamban!

EVS

Az EVS standjában mindig az az izgalmas, hogy valós felhasználási környezetben mutatják be a  termékeiket. Már 10 éve aktívan hozzájárulnak az IBC TV streamelt műsorának megvalósulásához.

Ez idén még különlegesebb volt, ugyanis az eszközök az SMPTE 2110 szabvány használatával kommunikáltak az egész rendszerben. A rack szobát az EVS standján telepítették. Itt kaptak helyet a gyártó legújabb IP kompatibilis XT-VIA produkciós szerverei és a média tárolására használt XStore storage-ok. A stúdiót, a vezérlőt és a szerkesztőséget több teremmel odébb rendezték be. A Grass Valley LDX 86 kamerái natívan IP-n csatlakoztak az EVS szervereihez. A különböző helyszínek 10Gb/s és 40Gb/s optikai hálózaton keresztül kapcsolódtak egymáshoz. Ez a felállás különösen jó lehetőséget adott az EVS-nek arra, hogy az új szervereiken kívül a SCORE MASTER terméküket is bemutassák a gyakorlatban, ami egy szoftver alapú IP hálózati menedzsment és vezérlési megoldás. Feladata, hogy mindig biztosítsa a produkciós folyamatok maximális kiszolgálását és másodperces pontossággal informálja az operátorokat a hálózat állapotáról, ami élő közvetítéseknél elengedhetetlen.

Az E-sportok növekvő popularitását kihasználva az stand egyik sarkában egy valós E-sport közvetítési környezetet építettek ki, ezzel szemléltetve a változatos kihívásokat kiszolgáló megoldásaikat. DYVI szoftver alapú produkciós mixerüket, két évvel ezelőtti megjelenése óta folyamatosan fejlesztik. Szinte bármilyen felbontású, képarányú és formátumú forrás kezelésére képes, és intuitív, rugalmas kezelési felülete lehetőséget ad a vágónak, hogy hatékonyan kombinálja a produkciós elemeket a kijátszásra, ami az E-sport közvetítésnél kifejezetten előnyös. És természetesen most már natívan kezeli az SMPTE-2110-es szabványt is.

Amit még nagyon érdekesnek és előremutatónak találtunk, az az új X-ONE megoldásuk, ami egy All-in-One produkciós rendszer. A csomag egy 1 unitos szerverből és érintőképernyős kezelőfelületből áll. Hat kamerakép fogadására alkalmas, akár 12 különböző forrás között lehet vágni, valamint visszajátszások kezelésére, audio keverésre, egyszerűbb grafikák kijátszására is képes. Tehát mindent tud, amire egy egyszerűbb élő-, vagy akár sportközvetítéshez szükség lehet, mindezt a már nagyobb produkciókra szánt eszközeiktől megszokott szakértelemmel megkreálva.

A VR és az AR az új mainstream

Az IP mellett talán sokkal nagyobb figyelmet kapott idén az AR (augmented reality – kiterjesztett valóság), a VR (virtual reality – virtuális valóság), a mesterséges intelligencia, valamint a felhő alapú szolgáltatások és megoldások.

A média- és digitális tartalomfogyasztási szokások változása, a tartalmak egyre színesebbé, fogyaszthatóbbá tétele valamint az AR és VR technológiája által teremtett élmény az egyik legfontosabb iparági trend, amely alapvetően határozza meg a tartalomgyártással kapcsolatos fejlesztések irányát.

Számos háztartásban még mindig a televízió tölti be a modernkori tábortűz szerepét. A készülék köré gyűlve közösségi élményt jelent (pl.) egy sportközvetítés, mindezek virtuális valósággá alakításában azonban egyelőre nincs áttörés. Ennek egyik oka, hogy a VR szemüvegek viselése elszigeteli egymástól a közösség tagjait és ezzel elveszi az együtt televíziózás és szurkolás élményét, másrészt felbontásuk egyelőre csekély minőségű ahhoz képest, amelyet a HD, de főként a 4K tartalmaknál megszokhattunk. Ezen problémák megoldása jelentős előrelépés lenne.

Ezzel szemben az AR óriási ütemben fejlődik a televíziós tartalmak előállításában. Az egyik legfőbb partnerünk, a Vizrt egy sport elemző műsor szemléltetésével mutatta be, hogy a Viz Libero AR alkalmazásával hogyan képzeli a televíziózás nem is annyira távoli jövőjét: a műsorvezető sétálva váltott helyszínt a stúdió és a játéktér között, majd “visszatérve” a stúdióba, az asztalára helyezett játéktéren végezte el az elemzést.

Lawo

A német cég az elmúlt évek során, audió keverőpult gyártóból a broadcast piac egyik leginnovatívabb és legmeghatározóbb video/audio/IP fejlesztő és gyártó vállalatává vált. Tavaly mutatta be forradalmi V-Matrix IP/video router és processzáló platformját, amelyre a felhasználók applikációkat, vagy ahogy a Lawo hívja, virtuális modulokat telepíthetnek, ezzel bővítve alap broadcast / IP infrastruktúráját.

Az idei újdonságokból számunkra a Vm_udx 4K formátum konverter és a vm_dmv64-4 multiviewer a legizgalmasabb.

A Vm-udx SD és 4K jelek között végez el bármilyen formátum átalakítást, természetesen tartalmaz framestore, RGB/YVC color corrector és timecode inzerter funkcionalitást.

A vm-dmv64-4 modullal a piac jelenlegi legszabadabban bővíthető képosztó megoldását mutatták be. Ezzel, és a korábban már bemutatott dmv16-4 és 24-4 modulokkal lényegében korlátlan számú bemenetet és képosztó kimenetet tud a rendszer kezelni a V-matrix platformon.

Természetesen a  V-matrix is megfelel az összes jelenlegi valamint AIMS roadmap-en lévő IP szabványnak (pl. SMPTE 2110-10/20/30/40, 2022-6/-7, 2042 (VC-2), VSF TR-01, AES67, and Ember+…)

Az audió piacra szánt legnagyobb – és talán az idei IBC-n is az egyik legérdekesebb – újdonság az új A_UHD_Core, ami egy hálózatos működésre tervezett, úgynevezett „software defined DSP engine”.  Az IP hálózaton bárhol elhelyezkedhet, mc2-56 vagy mc2-96 (akár meglévő) keverőpultokhoz csatlakoztatható, és 1024 DSP csatornányi „erővel” rendelkezik (96 kHz-en 512 csatorna).

Maximum 4 pultnak jelenthet DSP erőforrást, de (pl) közvetítőkocsik számára további izgalmas felhasználási terület lehet, hogy a DSP csatornák száma ideiglenes licenszekkel is bővíthetők, ami jelentős beruházási költség megtakarítást jelenthet.

Az A_UHD_Core teljesen redundáns, ebbe beleértve az SMPTE2022-7 SPS (seamless protection switching) szabványnak való megfelelést is.

Riedel

A Bolero tavalyi bemutatója óta a piac legjobb vezeték nélküli rendszere. Az elmúlt 12 hónap alatt összesen 6000 új beltpack-et adtak el.

Az IBC-n a Bolero Standalone verzióját mutatták be, ami tovább szélesíti a felhasználási lehetőségeket. A Standalone (vagyis az Artist mátrix nélküli) applikáció egy szoftver licensz a már meglévő rendszerekhez is.

Az antennák láncban vagy akár redundáns gyűrűben csatlakoznak egymáshoz, és alacsony késleltetésű, szinkronizált TDM hálózatot alkotnak.  A beltpackek konfigurálása az antennákon keresztül történik, amelyek átveszik a mátrix és route-olási funkciókat is. Új külső tápegységről egyszerre megoldható 5 antenna tápellátása, fél rack széles, 1RU magas 4-huzalos interfésszel a Standalone Bolero vezeték nélküli rendszer más gyártók intercom rendszereihez vagy egyéb eszközökhöz is csatlakozhat. Az interfészen a 6 db 4-huzalos port mellett 3 GPIO is található. Az új applikációval és szoftverrel egy sor egyéb új funkciót is kapott a Bolero.

GrassValley

Az NAB előtt bejelentett SAM felvásárlás és összeolvadás után az IBC-n már egy standon voltak láthatóak mind a GrassValley mind a korábbi SAM termékek. Eddigi nyilatkozataikban azt hangsúlyozták, hogy továbbra is nagy százalékban maradnak mindkét cég termékei gyártásban, és a fejlesztések is folyamatosak, ezt pedig a standon kiállított termékek is egyértelműen alátámasztották.

Egymás mellett sorakoztak például a különböző szintű videó mixerek. A K-Frame széria legújabb tagja, a 15 unit magas K-Frame X, amely tökéletes a már jól ismert Kayenne panelekkel kombinálva, összetett produkciókhoz, akár 4K-ban is. A sokoldalú és flexibilis Kahuna család, a moduláris kialakítású paneljével és belső formátumkonvertálási megoldásával egy nagyon erős középszintet képviselve. A sor végén pedig a kompakt kialakítású, de funkcióikat tekintve egyáltalán nem gyenge Korona és Kula videó mixerek, melyek kiválóan alkalmasak kisebb produkciókhoz. A GrassValley ebben a termékkategóriában így egyedülállóan széles portfóliót tud bemutatni.  A nagy összeolvadásban az új fejlesztésekről sem feledkeztek meg. Az iTX Flex például egy új szoftver alapú adáskijátszó megoldás, amellyel különböző formátumú tartalmak vegyes kijátszása lehetséges, melyeket a felhasználó helyben is tárolhat, vagy akár a felhőben is. Továbbá lehetősége van élő forrás kijátszására, több grafikus réteg kezelésére és statikus vagy animált logók használatára. Összességében egy nagyon rugalmas és könnyen bővíthető megoldásról van szó, ami ideális újonnan induló csatornákhoz.

A sokak által ismert T2 digitális rögzítő és kijátszó új verziója is megjelent, ami a nagyon várt 1080p mellett, most már a 4K-t is támogatja. A T2-t előszeretettel használják mobil környezetben, rendezvényekhez vagy kisebb és nagyobb stúdiókban egyaránt, hiszen nagyon sokoldalú, egyszerűen kezelhető és praktikus eszköz, ami HD-ban egy csatornát tud rögzíteni és párhuzamosan két csatornát kijátszani, akár 4K-ban (2160p) is. Belső SSD tárhely, redundáns táp, a vezérelhetőség és az intuitív szoftveres kezelőfelület teszi a T2-t megbízható komponenssé, bármilyen produkcióban.

A GrassValley kapott az alkalmon, hogy a SAM megszokott, jóval nagyobb helyét vegye át a 9-es teremben, így volt helyük kiállítani az ArenaTV 4K UHD-s közvetítőkocsiját is, melynek építésében közreműködtek. A kocsi különlegessége, hogy teljes infrastruktúrája IP alapú. Az LDX 86N kamerák, az EVS videó szerverek, Densité framek, a Kayenne video mixer és a Kaleido multiviewerek mind egy Cisco switchekkel kiépített IP hálózaton keresztül kapcsolódtak össze.

Sony – HXR-NX200

Természetesen a Sony standját is meglátogattuk, ahol az NXCAM család legújabb tagját próbálhattuk ki. Az HXR-NX200-as egy sokoldalú videókamera, amely 4K képminőséggel, élethű színvisszaadással (colour reproduction), 2 SD kártya hellyel és hosszú akku üzemidővel tökéletes belépő szintű kamera, esküvők, rendezvények rögzítéséhez.

A kamera 4K 1.0 típusú ExmorR CMOS érzékelővel 14,2 megapixeles felbontással rendelkezik. A nagyméretű érzékelő hatására alacsony a zajszint, több fény éri az érzékelőt, így még viszonylag gyenge fényviszonyok mellett is zajmentes képek készíthetők. A nagy szenzor méret segít még a divatos háttérelmosás (bokeh) effekt elérésében is.

Lenyűgözően élethű képeket kapunk az újonnan kifejlesztett gamma görbének köszönhetően, amely lehetővé teszi a kamera számára, hogy élénkebb, mélyebb, gazdagabb színeket és természetes bőrszíneket mutasson függetlenül az expozíciótól. Hat képprofil-beállítás közül választhatunk, melyek mindegyikét személyre szabhatjuk saját igényeinknek megfelelően.

Az élő felvételek készítése is egyszerűen megoldható az MCX-500 switcher és az RM-30BP távvezérlővel párosítva. A beépített 4 állású ND szűrők segítségével bármilyen környezetben gyorsan, éles és tiszta képeket készíthetünk. A kamera rögzített, 29 mm-es nagylátószögű G objektívvel és 12-szeres optikai zoommal rendelkezik, amit ezen felül a Sony Clear Image Zoom funkciója még tovább növel: HD felbontás esetén 24-szeresre, 4K esetén 18-szorosra.

Az objektív három manuális, egymástól független gyűrűt tartalmaz, ez pedig lehetővé teszi a fókusz, a zoom és az írisz szabályozását egyszerű beállítását. Használható teljesen automata módban vagy teljesen kézi vezérléssel.

CEDAR Audio

Régóta foglalkozunk (és jelentős technológiai tapasztalattal rendelkezünk) kép, mozgókép és hang archiválással, retusálással. E területtel kapcsolatos gyártókat és partnereket is meglátogattunk, így találkoztunk a Cedar Audio hangretusálással kapcsolatos újdonságával. A Cedar Studio termékcsaládot a különböző archívumok feldolgozásánál ajánljuk.

stYpe

Pár évvel ezelőtt bukkantak fel először egy kiállításon, mára elmondhatjuk, hogy az ágazat meghatározó gyártójává nőtték ki magukat a camera tracking területén. Több, broadcast grafikával illetve virtuális stúdió technológiával foglalkozó gyártó standján is ők biztosították a trackinget a bemutatók során – köztük a Vizrt-nál is.

Legújabb fejlesztésüknek köszönhetően a feldolgozást végző gépet nem szükséges a kamera közvetlen környezetében elhelyezni, hanem egy távolabb lévő szerverteremben is installálható. Így még kényelmesebbé válik az operatőrök munkája, hisz nem zúg a kis gép a kameránál.

Axon

Egyike a manapság már ritkának számító, technológiai fejlesztések területén úttörő gyártóknak. Legfontosabb újdonságuk a Neuron “network attached processor”. A 30 éve piacon lévő  gyártó meghatározó szereplő a broadcast hálózati infrastruktúrák területén. A Synapse frame-ek rengeteg TV broadcasternél, stúdióban vagy közvetítőkocsin a baseband processzálás alapját jelentik. A Neuron az új generáció. 1 RU frame-ben 2 kártya helyezhető el, mindegyik 32 HD (8 UHD) processzálási kapacitással. A két kártya között és a külvilág felé is 2 x 100GB a kapcsolat, de kiegészítő modullal elérhető a 32 SDI ki/bemenet is (8 x 12G üzemben is működik), így a Neuron egyszerre IP/SDI gateway, video router és processzálási platform.

LYNX

A LYNX Technik 2002 óta egyre izgalmasabb irányokba bővíti termékportfólióját. Eleinte moduláris és a Yellobrick fantázianévre hallgató dobozos konverter szériáikkal nyújtottak szinte bármilyen jellegű infrastrukturális igényre megoldást. Ma már a szoftveres jelfeldolgozás úttörői a greenMachine termékükkel. Különböző hardveres alapra a felhasználó választhatja meg, milyen funkciókat megvalósító szoftveres applikációkat választ ki. A felhasználó bármikor vásárolhat, akár ideiglenes időintervallumra is új APP-okat az igényeinek megfelelően, amelyek listáját folyamatosan bővíti a gyártó. Az idei  IBC-n például megjelent az SFP optikai csatlakozón, 64 ki- és 64 bemeneti MADI csatornát lehetővé tévő APP, melyet már nagyon vártunk. Kényelmes megoldást nyújt például az Embed Deembed APP-pal kombinálva a sokcsatornás audio akár 4 különböző SDI-ba ágyazásához.

Persze a LYNX Technik fejlesztői sem hagyhatják figyelmen kívül a feltörekvő IP-s szabványokat. Egy nagyon kis praktikus áthidaló megoldást hoztak ki a már említett Yellobrik szériájukban, ami gyakorlatilag egy HDMI/SDI konverter, de SMPTE 2110-es szabvánnyal kibővítve, lehetővé téve az HDMI vagy SDI jelek integrálását az IP-s környezetbe. Kifejezetten hasznos megoldás lehet például monitorozásra.

Flowtech100

A Sachtler és a Vinten a díjnyertes flowtech szénszálas állványcsalád legújabb tagjával a flowtech100-as változattal szerepelt az idei IBC-n. Az ergonómikus lábszerkezetnek köszönhetően szállítása, összeszerelése nagyon könnyű, az integrált csuklópántos zárszerkezet lehetővé teszi a rendkívül alacsony vagy magas beállítással történő felvételek készítését. A “világ leggyorsabban felállítható állványának” gyors és stabil beállítása kedvezőtlen körülmények között, szűk helyeken vagy egyenetlen terepen is könnyedén megoldható. Az állványról készült helyszíni videónk megtekinthető Facebook oldalunkon!

Teradek – VidiuGo

VidiuGo segítségével még egyszerűbbé válik az élő videó streamelése. Legfőbb újdonsága, hogy a gyakran felmerülő sávszélességgel / lefedettséggel kapcsolatos problémákra nyújt megoldást. Két USB portja van az opcionális 4G LTE modemekhez, amelyek illeszkednek a Teradek VidiU Go-hoz. Ha az egyik kapcsolat sávszélességi nehézségeket észlel, a többi segítségével zavartalanul folytatódik a közvetítés. Ezen kívül ötvözi az eszközbe csatlakozó összes internetkapcsolatot (2x USB modem, Ethernet, WiFi) és egyetlen erőteljes internetforrássá alakítja át a streaminget, így a nagyobb kihívást jelentő környezetben is képes továbbítani a jelet. Kompatibilis a Teradek Live: Air Action-nal és a VidiU iOS applikációval, ami lehetővé teszi a stream konfigurálását és megfigyelését. A VidiU Go egyaránt tartalmaz AVC (H.264) és HEVC(H.265) tömörítést, így kiválasztható a projektnek leginkább megfelelő technológia.

Az új termék számos területen nyújt megoldást: a mobilról streamelők ugyanúgy élvezhetik a VidiU Go előnyeit, mint a kisebb sportrendezvények, koncertek, előadások szervezői, ahol a helyszín, a költségvetés vagy a megbízható internetkapcsolat hiánya eddig nem tette lehetővé a streamelést, ráadásul egy professzionálisabb, minőségibb videót biztosíthatnak nézőiknek.

A cikkben említett termékekkel, újdonságokkal kapcsolatban további részletes információkkal állunk rendelkezésére! Demo szobánkban egyes újdonságok ki is próbálhatók. Ezzel kapcsolatos tájékoztatásért kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot.

Önnek ajánljuk

Összes cikk